“Een bierviltje is een kaartje gemaakt van viltpapier dat in cafés gebruikt wordt om een glas op te zetten. Zo wordt de tafel niet nat door vocht dat door morsen, condensatie of schoonspoelen aan het glas hangt.” Oke, oke. Dat kunnen we allemaal nog wel begrijpen. Maar hoe zit het met de andere functies van het bekende, kartonnen onderzettertje?

Naast de functie van het bierviltje om de cafétafels niet de bezoedelen door overvolle bierglazen bestaat nog veel meer. Zo heb je het misschien niet door maar elke keer wanneer je je drankje oplift van het kartonnetje staren de woorden Heineken, Jupiler of Brand je zonder pardon aan. En dit is natuurlijk pure reclame. Niet alleen bierbrouwerijen maar ook horeca-etablissementen gingen hiermee aan de slag. Het bleek namelijk dat enorm veel horecabezoekers de bierviltjes gebruiken voor spelletjes, krabbeltjes, verzamelingen en nummers uitwisselen. Een innovatief marketingconcept was geboren. Horecagelegenheden gingen eigen viltjes produceren met daarop hun logo of huisstijl. Zelfs fullcolour-advertenties kunnen op de bierviltjes geplaatst worden.

Reclame op bierviltjes

Met de komst van de smartphones werd de functie van het aloude bierviltje nog verder verbreed. Het werd mogelijk er een QR-code op te drukken. Deze tweedimensionale streepjescode zorgt ervoor dat klanten direct, relevante informatie kunnen vinden door de code te scannen met hun telefoon. De code kan linken naar zowel een introductiefilmpje, de menu of wijnkaart of een nieuwsbrief. Dit nieuwe kartonnetje wordt het Infoviltje genoemd. Het is een eigentijdse, dynamische en innovatieve manier van informatie-uitwisseling. Het maakt nieuwsgierig, trekt de aandacht en vermaakt.

Naast al deze technologie worden de bierviltjes ook nog steeds gewaardeerd om hun pracht en praal. De verscheidenheid in hun fysieke vermogen zorgt er voor dat er heuse groot verzamelaars bestaan. Zo geven de bierviltjes niet alleen het verschil van cafe tot cafe weer maar ook het verschil van land tot land, van cultuur tot cultuur. Er worden zelfs ruilbeurzen worden georganiseerd voor het handelen in deze unieke cultuurcollecties. Ook bestaan er spelletjes met deze welbekende viltjes. Dit zijn vooral behendigheidsspelletjes, waarbij het viltje met de hand wordt opgeslagen en bekwaam weer wordt opgevangen.

Al met al heeft ons geliefde bierviltje dus veel meer dan een functie. Het kartonnetje houdt de boel droog, bied je nog een pilsje aan, informeert je over de soep van de dag, verrijkt je met cultuur, is een lust voor het oog en vermaakt je in het café.